Leven als Fotograaf

Een Branding Shootdag Organiseren? Zo doe je dat!

inhoud

Als fotograaf kun je een paar dingen doen om aan opdrachten te komen. Zo kun je natuurlijk wachten in de hoop dat klanten naar jou komen, maar je kunt ook zelf iets organiseren voor je klanten: een personal branding shootdag bijvoorbeeld! Helemaal hot & happening en een mooi laagdrempelige manier voor ondernemers om bij jou foto’s te laten maken. In deze blog leg ik je uit hoe je een succesvolle branding shoot organiseert als fotograaf.

Wat is een personal branding shoot?

Personal branding je hoort het overal. Maar wat is het nou eigenlijk? Met een personal branding shoot laat je het gezicht achter de onderneming zien. Je maakt je onderneming persoonlijk. Als fotograaf ga je met een ondernemer op pad en maak je verschillende lifestyle foto’s. Zo help je dus de online zichtbaarheid van je klanten te vergroten. 

Tijdens een branding shootdag plan je meerdere ondernemers op één dag. Je fotografeert ze dan op dezelfde locatie (vaak een mooie gestileerde locatie), met een tijdslot en een vast aantal foto’s. Het is eigenlijk een soort minishoot maar dan voor ondernemers.

Lees ook: Een minishoot organiseren | Step by step guide

Waarom zou je een branding shootdag organiseren?

Het kan soms een grote stap zijn voor een klant om een shoot te boeken bij een fotograaf. Ze weten niet hoe dat allemaal in z’n werk gaat, waar ze moeten beginnen, wat te verwachten of ‘het komt er maar niet van’. Het organiseren van een branding shootdag kan dan een mooie laagdrempelige manier zijn om toch die mooie foto’s van zichzelf te laten maken. De klant hoeft tenslotte alleen nog maar een plekje te boeken! De datum, locatie en prijs staan allemaal al vast.

Klantenbestand uitbreiden

Het organiseren van een branding shootdag is ook een mooie manier om je klantenbestand uit te breiden. In een korte tijd heb je toch een aantal nieuwe klanten erbij. Als het bevalt dan kunnen ze in de toekomst vaste klanten van jou worden. En een leuke bijkomstigheid is dat je in korte tijd weer een aantal nieuwe foto’s en gezicht hebt die je toe kan voegen aan je portfolio!

Waar begin je bij het organiseren?

Begin bij het begin. Denk van tevoren de stappen voor het organiseren van je personal branding shoot van begin tot eind uit. Dit helpt je om het overzicht te bewaren en draagt bij aan een snelle workflow.

Check of er vraag is voordat je een branding shoot organiseert

Bespaar jezelf tijd en moeite en check eerst eens bij je volgers op Instagram of er behoefte is naar een branding shootdag, en wat de invulling daar dan van moet zijn. Dat kan je bijvoorbeeld doen door vragen te stellen en polls te maken in je stories over de branding shootdag: is er überhaupt interesse naar? Willen ze een binnen of buiten locatie? In het weekend of door de weeks? En welke stad?

Het handige is dat je kunt zien wie er reageert op je stories. Als je de branding shoot eenmaal online hebt staan, kun je ze later ook nog een berichtje sturen om ze hierop te attenderen. Een andere bijkomstigheid is dat je je volgers al betrekt in het process, het zaadje al een beetje plant. Dat kan je later ook weer helpen bij je marketing plan.

Locatie bepalen van je personal branding shoot

Veel personal branding shoots worden binnen georganiseerd, zo ben je niet afhankelijk van het weer. Handig! Houd bij het kiezen van je locatie rekening met je doelgroep. Als je een bedrijfsprofiel hebt op Instagram kun je bij je statistieken zien waar je volgers vandaan komen. Ook hebben ze al gereageerd op je stories welke locatie hun voorkeur heeft. Neem dit mee bij het kiezen van een locatie.

Fotostudio vs foto atelier

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een toffe locatie te vinden. Zo kun je studio’s googlen, en zul je een enorm aanbod aan fotolocaties te zien krijgen. Als je goed in zoeken op google bent dan kom je ook wel toffe studio’s tegen. Maar waar ik een groot fan van ben, en wat je tegenwoordig ook veel meer ziet zijn daglicht studios/ateliers! 

Voor degene die actief op instagram zijn (en in dezelfde bubbel zitten als ik) zullen weten dat de foto ateliers tegenwoordig de grond uit poppen! Super leuk om te zien!

Foto ateliers zijn ruimtes speciaal gemaakt om er te kunnen shooten. Vaak worden de ruimtes verhuurd door interieurontwerpers. Ze willen dan een toffe plek om hun creativiteit in kwijt te kunnen en verhuren de ruimtes dan weer door aan fotografen. Als je op instagram in de zoekbalk intikt ‘daglicht studio’, krijg je heel veel opties. Kies de leukste uit!

Dagindeling

Voor de branding shootdag is het de bedoeling dat je meerdere ondernemers op dezelfde dag gaat fotograferen. Hiervoor maak je gebruik van tijdslots. Bedenk hoeveel ondernemers je op een dag wilt helpen. Hoelang wil je ze fotograferen? Wil je nog een inloop kwartiertje? Wat heb je nodig voor de wissels? Wil je zelf nog een pauze tussendoor? 

Je kunt er vanuit gaan dat de shoots altijd wel wat uit zullen lopen. Mensen komen aan, je maakt nog een praatje, je stelt ze op hun gemak en gaat dan shooten. Dat kost tijd. Zeg dat je de personal branding shoot ongeveer 1,5 uur per persoon laat duren. Dan zou je er 4 of 5 op 1 dag kunnen doen.

Datum prikken

Zorg ervoor dat je de branding shootdag niet te kort dag plant. Neem ruim de tijd om alles te organiseren. Dit doe je niet alleen om de rust te bewaren voor jezelf maar ook om je marketing plan te laten werken. Het heeft wat tijd nodig om mensen te informeren over je plan, te laten wennen aan het idee en dan nog de keuze te maken om zich in te schrijven. Plus mensen hebben ook gewoon een volle agenda (we wonen tenslotte in Nederland), dus mensen kunnen simpelweg last-minute niet.

Prijs bepalen

Voordat je naar je kosten gaat kijken, is het goed om eerst te berekenen wat jij zelf wilt/moet verdienen met de branding shoot. Bepaal een prijs waar jij je goed bij voelt en die je uren die je erin stopt met het organiseren (voorbereiding, marketing, fotograferen, bewerken, klantcontact etc) van de fotoshoot dekken. Zelf doe ik dat altijd door het aantal uur keer mijn uurtarief te doen.

Voorbeeld: 8 uur aan voorbereiding, 6 uur marketing, 8 uur op locatie (+/-6 uur shooten), 12 uur bewerken = 34 uur X 60,- Dan moet je 2040,- in totaal verdienen om de uren eruit te hebben. Als je 5 ondernemers op een dag kan fotograferen is dat al minimaal 408,- per persoon.

Bij het voorbeeld hierboven heb ik ruim gerekend en ook niet rekening gehouden met het aantal bewerkte foto’s. Zo kun je natuurlijk ook aanbieden dat de klant 25 foto’s mag kiezen die jij dat gaat nabewerken. Dit zal ook weer schelen in bewerkingstijd en dus kosten. Mocht de klant dan toch nog meer foto’s willen, dan kunnen ze die bij bestellen.

Andere kosten

De volgende stap is om te kijken naar de kosten die je maakt. Hoe tof zo’n daglicht locatie ook is, er kan ook wel een flink prijskaartje aan zitten. Voor 8 uur huren zul je zo’n 500 – 800,- euro kwijt zijn, afhankelijk van de locatie waar je shoot natuurlijk. Die locatie kosten moet je natuurlijk wel meenemen in de berekening voor je personal branding shoot. Als je meerdere mensen op een dag shoot kun je dat verdelen, zodat de klanten gezamenlijk de kosten dragen.

Bijvoorbeeld: Als een locatie 500,- kost, en je kunt in 8 uur vijf mensen fotograferen. Zal er 100,- locatie kosten bij de prijs komen.

Andere kosten waar je naar kunt kijken zijn: reiskosten, apparatuur, catering, visagie, styling etc.

Lees ook: Uurtarief als fotograaf berekenen

Hoe breng je jouw branding shootdag onder de aandacht?

Om je branding shoot succesvol te laten verlopen is het belangrijk dat je een goed marketing plan hebt. Hoe breng je jouw fotoshootdag onder de aandacht? Hoe zorg je dat alle 5 plekken worden opgevuld? Ik zou hier nog een hele blog aan kunnen wijden, misschien doe ik dat ook nog wel, maar voor nu een paar tips:

Laat het de wereld weten

Als eerste is het belangrijk dat je regelmatig over je branding shoot praat/schrijft op je social media. Laat de wereld weten wat je organiseert en voor wie het is bedoeld. Ook als je denkt in herhaling te vallen, de meeste mensen zitten niet continue jouw instagram in de gaten te houden en zullen dus maar flarden meekrijgen van wat je post. Daarnaast is het goed om ze ook af en toe even te herinneren aan jouw mooie aanbod.

Sterke branding is key, ook grafisch

Een sterke branding is key. Niet alleen door persoonlijke foto’s maar ook door het grafische ontwerp. Maak een mooie uitnodiging/flyer/story in je eigen huisstijl (of laat dat doen) waar je jouw branding shoot mee onder de aandacht brengt. Op de flyer zet je de datum, locatie, tijdslots, hoe ze kunnen reserveren etc.

Verwerk er ook voorbeeld foto’s bij zodat de klant een idee heeft wat ze kunnen verwachten. Dit zal een professionele indruk geven aan je klanten. Deze flyer kun je vervolgens delen op je website, facebook en instagram of via de mail.

Snelle workflow

Om het boeken van je branding shootdag allemaal vlot te laten verlopen kun je gebruik maken van een boekingssysteem. Zelf maak ik gebruik van de WordPress plugin Bookly.

Hierdoor gaat het reserveren van een tijdslot helemaal automatisch en scheelt het je weer een hoop tijd, want dubbel boeken komt zo niet voor! Installeer de plugin eenmalig en je hebt er geen omkijken meer naar! Ook staat dit een stuk professionelere dan alleen een contact formulier.

Mail met details

Nadat een klant een plekje heeft gereserveerd stuur ik hen gelijk een mail met de shoot details. Ook stuur ik een betalingslink mee. Ik vraag de klant deze vooraf te voldoen zodat ze verzekerd zijn van een plek.

Daarbij stuur ik een aantal kleding tips mee zodat ze zich goed kunnen voorbereiden op de shootdag. Ook vraag ik ze om minimaal 10 minuten van tevoren aanwezig te zijn op de locatie voor een snelle doorstroom.

Houd je aan de tijd

Tijdens de branding shoot is het belangrijk dat je je aan de tijd houdt. Als eerste omdat je waarschijnlijk een strakke planning hebt, maar ook om je kwaliteit te waarborgen.

Aftersale plan van je branding shootdag

Voor een succesvolle branding shootdag, voor zowel de klant als voor jou, is het belangrijk dat je nadenkt over een goede aftersale plan. Denk bijvoorbeeld na over hoe je aan de klant de gemaakte foto’s wilt tonen, en hoe ze hieruit de beste foto’s kunnen selecteren.

Zelf maak ik gebruik van een online gallery om de foto’s te tonen. Dat doe ik door Pixieset. (als je via deze link inschrijft krijg je 250mb extra bovenop je 3GB gratis opslag). Deze werkt tot nu toe heel goed. Je kan makkelijk de foto’s uploaden en de eigen inlogcode naar de klant versturen. Ook kan je klant de foto’s die ze het mooist vinden favorieten, als je werkt met een maximum aantal foto’s.

Het leuke van een online gallery is dat de foto’s gelijk heel mooi getoond worden voor het ‘wauw’ effect. De klant ziet gelijk welke mooie foto’s je nog meer hebt gemaakt en de kans voor upsell is dus groter.

Hopelijk heb je wat aan deze blog gehad! Laat het me weten in een comment op mijn instagram @levenalsfotograaf en heel veel succes bij het organiseren van je branding shootdag!

Vond je deze blog interessant? Deel deze dan op je social media.

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Lees ook
Hee fotograaf!

Hi, ik ben Vera, freelance fotograaf en ondernemer. Op deze blog schrijf ik over het leven als (startende) freelance fotograaf. Boordevol praktische fotografie tips! Hiermee hoop ik mensen zoals jij te inspireren om de stap te nemen om ook hun droom achterna te gaan.

Explore, create, inspire!

Join the club!
Let's connect!