Leven als Fotograaf

Foto ter illustratie. © Vera Yve Fotografie

Hoe kom je aan klanten als fotograaf? | Dé 8 tips >>

inhoud

Een vraag die ik de eerste maanden van het zzp leven veel heb gegoogeld is; hoe kom je aan klanten als fotograaf? Een moeilijke vraag, want er is vaak niet 1 magische formule die er voor zorgt dat je voldoende klanten trekt. Dingen hebben vaak ook tijd nodig om te groeien. Toch zet ik een paar belangrijke manieren voor je op een rij:

Potentiële klanten uit jouw eigen netwerk

Een manier om aan klanten te komen als fotograaf is het aanspreken van je eigen netwerk. Eentje die voor de hand liggend is, maar zeker een van de waardevolste als je het mij vraagt. Misschien lijkt het in eerste instantie alsof je niemand kent die een potentiële klant van je kan worden, maar als je dieper graaft kom je vaak verrassende contacten tegen. 

Het aan klanten komen als fotograaf begint allemaal bij het aan mensen laten weten dat je voor jezelf bent begonnen, welke diensten je aanbiedt en wat je voor die persoon zou kunnen betekenen. Dus begin met praten! Vertel aan een goede vriend wat je bezig houdt en wat je van plan bent als fotograaf. Vertel het aan je ouders, je tante, je neef, nicht, buurman, collega, kapper, tandarts, sportteam etc. 

Vind je dit lastig? Bedenk dan dat het absoluut geen verkooppraatje hoeft te zijn. Zie het als het delen van je passie, je dromen en doelen. Iets wat je heel graag doet of zou willen doen. Je hoeft ook zeker niet te doen alsof je het allemaal al weet en kan. Wees jezelf en vertel het met passie dan komt de rest vanzelf.

Luister/kijk je liever? In een nieuwe podcast bespreek ik hoe je aan klanten komt als fotograaf.

Klanten via netwerk bijeenkomsten 

Dit brengt ons dan meteen naar de volgende optie om aan klanten te komen, namelijk: netwerk bijeenkomsten. Zelf vind ik het mega eng en probeer het dan ook zoveel mogelijk te vermijden haha. Gelukkig heeft collega fotograaf Geeke van Dijck wel de ballen om naar netwerk bijeenkomsten te gaan, dus ik heb haar gevraagd hier wat over te vertellen. En wat blijkt? Zo eng is het helemaal niet en je krijgt er nog leuke opdrachten van ook!

Geeke is lid van twee netwerk verenigingen: Netwerk Branbant en Netwerk A2. Bij die laatste heeft ze om de 2 weken een netwerk ontbijt op de vrijdag ochtend. De groep bestaat uit een vast clubje en iedere branche is dan ook maar eenmalig vertegenwoordigd. Toen ik aan Geeke vroeg waarom ze naar netwerkbijeenkomsten gaat kreeg ik een verrassend antwoord, ze zegt: ‘Ik ga voor inspiratie, om te sparren, om werk te krijgen, maar ook om werk te geven’. En dat laatste vond ik wel heel mooi gezegd. Netwerken doe je niet alleen om werk te krijgen, maar ook om anderen werk te gunnen. 

Geeke voegt er aan toe dat het ook een informele sfeer is omdat je elkaar toch wel vaak ziet. Sommige mensen delen ook persoonlijke dingen tijdens de pitches die ze moeten geven. Het event heeft dan ook een vast format waardoor iedereen makkelijk op de hoogte van elkaar kan blijven. Ze haalt er dan ook regelmatig opdrachten uit, niet alleen van mensen binnen het netwerk, maar ook weer van contacten ervan. Want onthou, de meeste klanten krijg je toch wel via via.

Meer lezen over hoe het gaat tijdens zo’n netwerk bijeenkomst? Lees Netwerk bijeenkomsten; hoe doe je dat?

Netwerk via Facebook groepen 

Heeft het bovenstaande je nog niet overtuigd om naar netwerk bijeenkomsten te gaan? En wil je, net als ik, toch een iets ‘veiligere’ of minder directe manier uitproberen? Dan kan ik je aanraden om je aan te sluiten bij verschillende facebook groepen die te maken hebben met fotografie en ondernemen. Dit is een goede manier om aan klanten te komen. 

Ik zit al jaren in verschillende facebook groepen, niet alleen met collega fotografen maar ook met andere ondernemers. Zo is er Dutch Girl Boss, Business Babes NL en Freelancing Females NL. Dit zijn super fijne groepen waar je vragen kunt stellen over je onderneming en in contact kan komen met gelijkgestemden. Het is ontzettend inspirerend!

Let op, dit zijn geen groepen om jezelf in te promoten! Wel kun je er oproepjes doen om met mensen samen te werken, of een voor een diensten wisseling. Zo heb ik ook grafisch ontwerper Milou Kuper ontmoet voor een creatieve sessie. Het klikte zo goed dat we sindsdien contact hebben gehouden en af en toe ook opdrachten naar elkaar doorsturen!

Benieuwd naar hoe dit ging? Lees Ondernemers shoot met Milou Kuper (TakeaLouk.nl)

Voor mij zijn facebook groepen dus de ideale manier om te netwerken en aan klanten te komen. Je komt makkelijk in contact met je ideale potentiële klanten en anders wel met gelijkgestemde ondernemers. Je kunt elkaar helpen, motiveren en inspireren! En af en toe komt er een opdracht uit. Win win situatie dus!

Een facebook groep speciaal voor fotografen is: Fotograaf gezocht. Zo zijn er meerdere groepen. Type een aantal woorden in de zoekbalk van Facebook en vind een groep die bij jou past.

Ook zijn er groepen voor het organiseren van een TFP shoot bijvoorbeeld: Fotografen, Mua’s en Modellen. Het is misschien niet een directe manier om aan klanten te komen, maar je komt wel met mensen in contact die dezelfde interesses hebben. 

Tips voor het organiseren van TFP shoot? Lees Een TFP shoot organiseren voor je portfolio

Vind klanten via instagram

Jup, misschien had je het al door, maar social media is echt mijn favoriete manier om aan klanten te komen! Daar kan Instagram natuurlijk niet in achterblijven. Post, reageer kom in contact! Niet alleen met potentiële klanten, maar ook weer met veel collega fotografen en ondernemers! Volgens mij is het internet al helemaal gevuld met tips hoe je je instagram kan laten groeien en je hoe je instagram in kunt zetten voor je business, maar van mij krijg je één tip: Wees oprecht in je interactie en gebruik het echt als een sociaal platform.

…hmmm of misschien twee tips dan 😉 Wat ook een goede manier is om aan klanten te komen via instagram is het organiseren van een winactie. Toen ik in januari 2021 begon als fulltime fotograaf leek het me tof om dat te vieren met een winactie. Mijn volgers konden een gratis shoot winnen uit mijn aanbod op mijn website.

Het leuke is dat de mensen die geïnteresseerd zijn in een fotoshoot je gaan volgen, ik volgde hen terug en reageerde ook weer regelmatig op hun posts. Zo blijf je met elkaar in contact. Hier zijn ook weer leuke contacten uit gekomen, maar het belangrijkste in dit geval; nieuwe klanten met leuke opdrachten!

LinkedIn

Ook kun je LinkedIn inzetten om aan klanten te komen. Iemand zei ooit tegen mij: ‘voeg iedereen toe die je een hand schud, je weet nooit wat je voor elkaar kan betekenen’. Ook kan je regelmatig projecten delen zodat mensen zien waar je je mee bezig houd en wat je voor hen kan betekenen.

Jezelf vindbaar maken voor klanten met SEO

Search Engine Optimization oftewel SEO is een manier om aan klanten te komen voor de lange termijn. Het gaat er hierbij om dat je jouw website vindbaarheid optimaliseert voor Google. Dit doe je door gebruik te maken van zoekwoorden die kenmerkend zijn voor jouw fotografie. Zo kunnen klanten je makkelijk vinden als ze opzoek zijn naar een fotograaf en in Google bijvoorbeeld intikken ‘portret fotograaf Rotterdam’. 

Er zijn verschillende manieren op je website SEO proof te maken en je kunt dan ook ontelbare tips op internet vinden. Je kunt natuurlijk ook altijd een marketing bureau inhuren om dit voor je te doen. 

Een leerzame podcastaflevering over dit onderwerp vond ik ‘Photo Stories’. Gijs de Koning interviewt fotograaf en marketeer Ektor Tsolodimos over zijn ondernemerschap, en hoe hij aan klanten komt via SEO. Het luisteren waard!

Adverteren

Met deze optie heb ik nog niet zoveel ervaring. Maar adverteren is een prima manier om aan klanten te komen als fotograaf. Je kunt bijvoorbeeld adverteren op Google. Waarschijnlijk als je nu een zoekterm zou intikken in Google als ‘portret fotograaf gezocht’ dan zal je bovenaan de zoekresultaten 1 tot 5 advertenties zien van fotografen en bedrijven die op die specifieke zoekterm adverteren. Deze zijn te herkennen aan het dikgedrukte woord ‘advertentie’ en daarachter de website-url. Daaronder zullen de ‘echte’ zoekresultaten voor die zoekterm te zien zijn. (die onder anderen dus vindbaar zijn door hun SEO).

Voordeel van het adverteren op Google is dat je snel resultaat hebt en makkelijk vindbaar bent voor klanten. Het nadeel is dat het je bakken met geld kan kosten en dat is niet altijd rendabel voor startende fotografen en/of ondernemers.

Andere opties om te adverteren zijn Facebook en Instagram. Hier adverteer je niet op zoektermen maar op doelgroepen. Je kunt de doelgroep zo specifiek mogelijk instellen; de leeftijd, regio/stad, geslacht et cetera. Let wel op dat ondanks het heel simpel lijkt om dit in te stellen, het toch wel wat kennis vereist om er ook het optimale resultaat uit te halen. Dus verdiep je erin, en stop er niet zomaar geld in.

Mail naar je ideale klant!

De laatste manier om aan klanten te komen, maar zeker niet de minste is; mailen. Mailen, mailen, mailen. Trek je stoute schoenen aan en benader zelf je ideale klanten. Hoe ik dit doe? Allereerst ga ik opzoek naar vacatures in de branche waarin het me tof lijkt om foto’s te maken. In mijn geval is dat mode en ga ik dus opzoek naar mode vacatures. Dit kan van alles zijn. Het gaat mij dan ook niet om de vacatures maar om de bedrijven. 

Vervolgens lees ik mij in over het bedrijf (en als je geluk hebt staat er ook nog een fotografie vacature open). Wanneer mijn interesse is gewekt ga ik het bedrijf benaderen. Ik stuur ze een mail waarin ik mijzelf voorstel en wat ik voor het bedrijf kan betekenen. Ook vertel ik wat mij zo aantrekt aan het bedrijf en waarom ik met ze zou willen samen werken. Daarnaast stuur ik een PDF met een selectie van mijn werk, mijn CV en natuurlijk de link naar mijn website.

Ook bij deze manier moet je geduld hebben en zul je meer ‘nee’ krijgen dan ‘ja’. Je zult ook echt niet van ieder bedrijf netjes een mail terug krijgen dat ze geen interesse hebben. Maar als je er dan toch een keer een opdracht uit haalt, dan is dat euforisch! 

Conclusie

Het kan, zeker in het begin, lastig zijn om aan klanten te komen als fotograaf. Er is daarbij ook niet 1 manier wat deze vraag beantwoord. Wel kan ik concluderen dat het belangrijk is dat mensen weten wie je bent en wat jij voor ze kan betekenen. Vind een manier van netwerken die bij jou past en heb vertrouwen dat de klanten wel komen!

Ik wens je heel veel succes!

Liefs Vera

Ps: hoe pak jij het netwerken aan? Heb je nog hele andere manieren om aan klanten te komen? Laat het me weten in een comment onder de post op instagram! Let’s talk en connect!

Leave a Comment

Vond je deze blog interessant? Deel deze dan op je social media.

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Lees ook
Hee fotograaf!

Hi, ik ben Vera, freelance fotograaf en ondernemer. Op deze blog schrijf ik over het leven als (startende) freelance fotograaf. Boordevol praktische fotografie tips! Hiermee hoop ik mensen zoals jij te inspireren om de stap te nemen om ook hun droom achterna te gaan.

Explore, create, inspire!

Join the club!
Let's connect!