Leven als Fotograaf

Online zichtbaarheid als fotograaf - Tips van het fotolab
© Het fotolab

Online zichtbaarheid als fotograaf | Tips van Het Fotolab

inhoud

Als fotograaf hebben we het vaak over hoe belangrijk het is om mooie portretten te hebben van jezelf om je online zichtbaarheid te vergroten. Vele van ons fotograferen dan ook regelmatig personal branding shoot. Waardevolle fotoshoots waarbij je met ondernemers op pad gaat om mooie portretten te schieten en het gezicht achter de onderneming laat zien. Toch vergeten we vaak om personal branding ook zelf toe te passen. 

In deze blog vertelt Emma Smeijers van Het Fotolab over hoe zij zichzelf zichtbaar maakt online en geeft ze tips hoe ook jij dit kan toepassen als fotograaf.

Emma startte haar fotografie bedrijf in 2019 naast haar job als laborant in een laboratorium (daarom ook de naam Het Fotolab). In begin ging dat goed, maar al snel merkte ze dat als je een dag in het lab hebt gewerkt, je ’s avonds ook niet altijd meer zin hebt om aan je fotografie bedrijf te werken. Begin dit jaar hakte ze dan ook de knoop door en ging ze volledig als fotograaf aan de slag. ‘Als je fulltime ergens je aandacht aan besteed, dan haal je er ook veel meer uit’, vertelt Emma. En die aandacht heeft ze als eerst aan haar eigen personal branding gegeven.

Website op de kop

Met begeleiding van een business coach heeft Emma haar website op de kop gezet. ‘Als fotograaf is het heel belangrijk dat je professioneel over komt op je website. Er zit een stukje psychologie achter. Niet alleen voor je uitstraling maar ook voor je sales.’ Zo heeft Emma echt gekeken naar haar aanbod. Hoe blijft het interessant voor je potentiële klanten en hoe zorg je ervoor dat ze echt gaan kijken en niet zomaar doorscrollen. 

Daarnaast heeft zo ook tijdens het coachtraject een e-book geschreven en vervolgens een e-mail funnel naar het e-book opgezet. Als een geïnteresseerde zich aanmeldt voor haar e-book, dan krijgen ze erna enkele mails wat kan leiden tot sales. En in dit geval dus dat mensen een fotoshoot bij haar boeken. Emma zegt erover dat ze veel geleerd heeft van het coachtraject, maar dat ze lang niet alles meer toepast. ‘Gaandeweg ga je het toch meer naar je eigen hand zetten, kijken wat er bij jezelf past en wat jij belangrijk vindt.’

Lees ook: Hoe kom je aan klanten als fotograaf? | Dé 8 tips >>

Je online zichtbaarheid op social media

Zo vind Emma het belangrijk om zelf online zichtbaar te zijn op haar social media kanalen. ‘Ik probeer nu om de 3 à 4 posts, een foto van mijzelf te delen. Op een gegeven moment heb je meer dan 1000 volgers en dan kent minder dan een derde je nog, dan verlies je de connectie.’ Zelf vind ze die connectie heel belangrijk: ‘als ik bij andere fotografen kijk dan ga ik altijd op zoek naar een foto van henzelf om meer te weten te komen over die persoon, maar bij sommige zie je niet eens een voorstelronde. Dat is zonde, zij laten kansen liggen. Een fotoshoot is iets intiems en persoonlijks. Je moet je goed voelen bij een fotograaf en door jezelf al online te laten zien op social media kan je dat vertrouwen al meegeven aan je klanten.’

Zichtbaar in je stories

Naast dat Emma dus foto’s van zichzelf post, upload ze ook bijna dagelijks Instagram stories om haar online zichtbaarheid te vergroten. ‘In het begin was dat drama. De filmpjes heb ik wel 30 keer opnieuw opgenomen, want ik wilde dat het perfect was, maar dat werkte niet. Het hoeft ook allemaal niet zo perfect want niets is perfect, plus je klanten kijken de filmpjes maar 1 keer en scrollen dan weer verder, ze kijken het niet 10 keer terug.’ Emma vindt het dan ook veel belangrijker om gewoon jezelf te zijn, dan kom je veel oprechter over. ‘Eerst ging ik mijzelf ook nog opmaken. Maar 4 van de 7 dagen ben ik ook gewoon zonder make-up aan het werk. Waarom zou ik dat dan verbergen?’ 

Maak je persoonlijkheid zichtbaar!

Ook vertelt Emma dat het ook niet altijd over je product of diensten hoeft te gaan. ‘Soms twijfel ik wel eens of iets leuks is om te delen, past het dan wel bij mijn bedrijf? Maar gek genoeg zijn dat altijd de posts waar dan het meest op wordt gereageerd.’ Dat is ook juist wat mensen willen zien, het persoonlijke en menselijke van jou als fotograaf. Dat kan je dan afwisselen met een post over je producten en diensten, maar zorg wel voor een goede balans daartussen. Je moet je volger niet het gevoel geven dat als je haar volgt, ze ook iets bij je moeten boeken.

Consistent jezelf laten zien

De meeste van jullie zullen bekend zijn met dat consistentie een belangrijk onderdeel is van personal branding en je online zichtbaarheid. Door jezelf op vaste momenten online zichtbaar te maken bouw je een vertrouwensband op met je volgers/klanten. Ze leren dan (onbewust) dat er op jou te bouwen valt en wanneer ze weer iets van je kunnen verwachten. 

Maar consistentie is ook ontzettend lastig om vol te houden. Zelf probeert Emma wel heel consistent te posten: ‘Ik probeer zelf om de dag te posten, al moet ik eerlijk zeggen dat dat sinds de vakantie wel iets minder is. Daar kan ik mijzelf dan mee gek maken, maar het is niet erg om dat af en toe niet te zijn. Wat niet gaat, dat gaat niet.’ Wel laat Emma zichzelf consequent in haar stories zien.

Het verschilt per week of Emma de posts inplant of niet. Ze posts zelf toch het liefste spontaan omdat dan het gevoel bij dat moment veel meer over komt. Dat is sprekender en dan zie je ook dat daar veel meer reacties op komen. Maar dat is niet altijd haalbaar, daarom doet ze soms een dag voorbereiden en plant ze de posts in voor die week. Zo kun je ook kijken naar hoe de posts eruit komen te zien in de feed, en of ze bij elkaar passen. Ook heeft ze een aantal captions klaar staan die ze altijd wel zou kunnen delen, bijvoorbeeld over haar aanbod, en die wisselt ze dan af met spontaniteit en het gevoel van die dag.

Hoe kom je aan foto’s van jezelf als fotograaf?

Er zijn verschillende manieren om aan foto’s van jezelf te komen om je online zichtbaarheid te vergroten. Je kunt natuurlijk gewoon een shoot boeken bij een collega fotograaf, maar wat ook veel gebeurt is dat fotografen afspreken om foto’s van elkaar te maken. Ook Emma doet dat regelmatig: ‘Het is natuurlijk zo dat je als fotograaf vaak alleen aan het werk bent, dan is het heel leuk om af en toe met een collega fotograaf af te spreken. Je maakt een connectie met elkaar, je gaat samen creëren en je hebt ook nog leuke beelden van jezelf op het einde.’ De foto’s delen ze dan met elkaar in Raw zodat ieder zijn/haar/hen eigen foto’s kan bewerken die past bij hun stijl. Qua credits kun je dan bijvoorbeeld doen: “Foto door Het Fotolab, edit door Vera Yve”.

Tip voor je online zichtbaarheid

Als laatste vroeg ik nog een tip aan Emma: als je nu zou starten als fotograaf en je wat aan je branding wilt doen, waar begin je? ‘Ik denk dat het allerbelangrijkste is dat je kijkt naar wat je wilt uitstralen als fotograaf. Bepaal je stijl en ga daar op verder bouwen. Dat kost wel even tijd om dat uit te zoeken maar dat is het wel waard, mensen gaan je er aan herkennen. Daarnaast is het ook belangrijk om vooral jezelf te blijven en je persoonlijkheid online te laten zien.’

Dus? Wat is jouw volgende stap om je online zichtbaarheid te vergroten als fotograaf?

Foto door Het Fotolab

Plaats een reactie

Vond je deze blog interessant? Deel deze dan op je social media.

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Lees ook
Hee fotograaf!

Hi, ik ben Vera, freelance fotograaf en ondernemer. Op deze blog schrijf ik over het leven als (startende) freelance fotograaf. Boordevol praktische fotografie tips! Hiermee hoop ik mensen zoals jij te inspireren om de stap te nemen om ook hun droom achterna te gaan.

Explore, create, inspire!

Join the club!
Let's connect!