Leven als Fotograaf

Winactie organiseren op instagram

Hoe organiseer je een winactie op instagram?

inhoud

Binnenkort zit mijn eerste jaar als fulltime freelance fotograaf erop en dat leek mij een reden voor een feestje! Het feestje wil ik vieren met een leuke winactie maar hoe zat het ook alweer? In deze blog zocht ik voor je uit wat je wel en niet moet doen bij het organiseren van een winactie op Instagram en loop ik de stappen met je door! Lees je mee?

Waarom zou je een winactie organiseren?

Gezien deze blog voor (startende) fotografen is neem ik even aan dat je fotograaf bent, en als prijs een shoot wilt weggeven. Voor sommige mensen kan het soms een grote stap zijn om een shoot te boeken, zeker als ze je nog niet goed kennen. Een winactie is dan iets laagdrempeligs. Potentiële klanten kunnen zonder risico op jouw winactie reageren en gratis (!) een shoot winnen. 

Als het goed is, zullen dan ook alleen mensen die geïnteresseerd zijn in een shoot bij jou op je winactie reageren. Het is dus een hele goede manier om direct in contact te komen met je doelgroep!

Bepaal het doel van de winactie

Start bij het organiseren van een winactie met het bepalen van je doel. Waarom wil je een winactie organiseren en wat wil je eruit halen? Wil je dat je meer volgers op instagram krijgt? Wil je naamsbekendheid? Wil je meer klanten werven? Als je deze vraag beantwoord is het ook makkelijker om te bedenken hoe je de winactie zou moeten invullen.

Ook kan het heel leuk zijn om samen met een collega ondernemer een winactie te organiseren. Je hebt dan meer bereik door dat je wordt blootgesteld aan elkaars volgers. Let op dat je het wel met iemand doet die dezelfde soort product of doelgroep heeft als jou. Of in ieder geval in lijn ligt met je diensten. 

Lees ook: Hoe kom je aan klanten als fotograaf? | Dé 8 tips >>

Ideeën voor de winactie

Als je je doel hebt bepaald ga je over de invulling van de winactie nadenken. Er zijn ontzettend veel ideeën die mensen gebruiken voor het invullen van hun winactie. Een van mijn favoriete is mensen laten schrijven waarom ze willen winnen. Je krijgt er mooie persoonlijke antwoorden op en het is leuk om te lezen, niet alleen voor jou maar ook voor andere deelnemers die meelezen in de comments!

Andere ideeën voor een winactie kunnen zijn:

  • Tag degene die het verdient om te winnen
  • Met wie zou jij de prijs willen delen?
  • Wat zou jij met de prijs doen?
  • Raad het aantal / Raad wat iets is (bijv. met een silhouette)
  • Bedenk de leukste naam voor het product/dienst/bedrijf
  • Bedenk een passend onderschrift
  • Like & comment om te winnen
  • Keuze laten maken tussen verschillende producten/diensten die ze kunnen winnen
  • Maak zelf een foto/video en post die met een bepaalde hashtag, of stuur ‘m in.

Stel de voorwaarden van de winactie

Nadat je hebt bedacht hoe je de winactie wilt invullen, is het tijd om te kijken naar de voorwaarden. Hier kun je zelf wat regels opstellen waar een deelneming aan moet voldoen maar er zijn ook een aantal regels die instagram zelf heeft opgesteld en er zijn zelfs wettelijke regels voor kansspelen (hoe een winactie wettelijk wordt genoemd).

Wettelijke regels

Je hebt er waarschijnlijk nog nooit bij stilgestaan, maar een winactie op instagram wordt gezien als een ‘kansspel’. Dat betekent dat er bij een winactie een wettelijke kansspelbelasting geldt voor prijzen boven de 449,-. Dit moet je dus opgeven in je boekhouding! Maar dat moet je niet alleen bij prijzen boven dat bedrag… Ook bij prijzen onder de 449,- moet je de winactie opgeven in je boekhouding. Ja, ik was ook verbaasd!

Handige links voor meer info:
Rijksoverheid over kansspel
Paperdork over het opgeven in je boekhouding

Wanneer je persoonsgegevens verzameld, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres, dan moet je de deelnemer laten weten wat je met die persoonsgegevens gaat doen. Bijvoorbeeld door te linken naar je privacyverklaring. 

Richtlijnen van Instagram zelf

Ook heeft Instagram zelf een aantal richtlijnen opgesteld waar je winactie aan moet voldoen. 

Zo zijn de veelgebruikte like, deel en winacties eigenlijk niet toegestaan. Je mag namelijk als bedrijf niet als voorwaarden stellen dat ze je bericht delen. Je mag er wel om vragen, maar het mag geen verplichting zijn om te deelnemen. Maar zoveel geeft dat ook helemaal niet, als je deelnemers wel op de post reageren en liken dan geeft het Instagram algoritme je winactie automatisch een boost! Lees hier de richtlijnen van Instagram.

Ook moet je:

  • Duidelijk aangeven hoe mensen mee kunnen doen met de winactie en geef ook aan hoe vaak één persoon mee kan doen.
  • Aangeven dat een minderjarige toestemming nodig heeft van een ouder bij deelname.

  • Vooraf duidelijk aangeven wat de totale waarde van de prijs is.
  • Duidelijk vermelden dat Facebook of Instagram buiten de winactie staat.
  • Duidelijk aangeven dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Instagram of is geassocieerd met Instagram. Dit kun je doen door onderaan je post te zetten ‘deze winactie is niet gesponsord of beheerd door Instagram’.

Je eigen voorwaarden

Daarnaast zijn er nog een aantal dingen waar je zelf rekening mee kunt houden. Zo wil je natuurlijk dat de winactie zo betrouwbaar mogelijk overkomt. Wees dus transparant over alle voorwaarden. Schrijf duidelijk in je post wat de regels zijn waar de deelnemers aan moeten voldoen, hoe de winnaar wordt gekozen en hoe lang de winactie gaat duren. Om dit helder te communiceren kun je ook een landingspagina maken op je website. Daar zal ik hieronder nog verder op ingaan.

Je wilt ook de aandacht van je deelnemers zo lang mogelijk vast houden. Daarom is het belangrijk dat de winactie niet te lang duurt. Denk bijvoorbeeld aan een winactie van 1-4 dagen. Daarna maak je de winnaar bekend.

Lees ook: Online zichtbaarheid als fotograaf | Tips van Het Fotolab

Maak een landingspagina

Bij het organiseren van een winactie kan je ook een landingspagina op je website maken. Dit heeft een aantal voordelen:

  • Op de landingspagina kan je in je eigen huisstijl een aantrekkelijke pagina maken over de winactie.
  • Je kunt duidelijk je eigen voorwaarden (en eventueel de richtlijnen van Instagram) vermelden.
  • Je krijgt bezoekers naar je website. Grote kans dat mensen even doorklikken.
  • Als je de winactie helemaal via je eigen website organiseert, zit je ook niet met de richtlijnen van instagram, maar mag je alles zelf invullen! (wel moet je je aan de wettelijke kansspel regels houden natuurlijk).
  • Als mensen mee doen via je eigen landingspagina kun je ze een formulier in laten vullen met hun e-mailadres. Zo kun je ze makkelijk contacteren bij winst, maar eventueel ook het emailadres verzamelen voor op de mailinglijst. Let er wel op dat als je dit wilt doen voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief, je dit wel duidelijk erbij moet vermelden!

Kies een passende prijs

Bij het organiseren van een winactie hoort natuurlijk een passende prijs. Als fotograaf zul je al snel kiezen voor het weggeven van een fotoshoot. Maar misschien zijn er ook wel andere diensten of producten die je kunt weggeven. Misschien heb je wel een mooie zelfgemaakt preset-pack voor in Adobe Lightroom, of kunnen ‘I retouch your photo’ service aanbieden. Ik noem maar wat!

Bij het bedenken van je prijs is het wel goed om even je doel van de winactie er bij te pakken. Denk daarbij: Wat zou mijn doelgroep graag willen hebben? Let er ook op dat de prijs iets is waar je volger echt wat aan heeft. Voor een korting of een €20,- waardebon doen mensen vaak niet zo snel mee.

Het promoten van je winactie

Top! Je winactie staat, we moeten het alleen nog maar gaan promoten! Let’s do this!

  • Als je een beetje handig bent met InDesign, Illustrator of zelfs Photoshop, (als je wat minder handig met die tools bent, dan kan Canva ook een uitkomst zijn!) kun je een paar digitale posts, posters/flyers voorbereiden om te delen op je social media kanalen. Dit zorgt voor een professionele uitstraling, en het valt ook lekker op in je feed (later kun je de post ook weer archiveren als de winactie voorbij is).
  • Deel de actie dus op je Instagram, Facebook, LinkedIn en verwijs je deelnemers naar de landingspagina van je winactie.
  • Als je een mailinglijst hebt kun je een nieuwsbrief sturen om mensen op de hoogte te houden van je winactie.
  • Je kunt een blog posten over je winactie en deze ook meteen gebruiken als landingspagina voor je winactie.
  • Je kunt er voor kiezen om betaalde posts te promoten op instagram en facebook om zoveel mogelijk volgers te trekken. Let er wel op dat je winactie hierdoor ook weer een erg commerciële uitstraling kan krijgen, dat kan mensen ook weer afschrikken om mee te doen. Bedenk altijd welke tactiek het beste bij jouw doelgroep past.

Volgen en analyseren van je winactie

Als alles staat en loopt, is het niet de bedoeling dat je maar achterover gaat leunen. Houd de reacties van alle deelnemers in de gaten en reageer erop. Blijf actief in contact met je deelnemers. Zelf lees ik altijd alle reacties, reageer erop, bekijk ik de accounts, en volg ik ze terug. Dit is heel belangrijk want dit is het moment dat je direct in contact komt met je potentiële klanten. 

Iedereen die meedoet aan de winactie is, als het goed is, geïnteresseerd in jouw prijs en dus jouw product of dienst dat je weggeeft. Hier kan je veel informatie uit halen om je doelgroep te verfijnen. Zeker als je de deelnemers ook om een reden van winnen hebt gevraagd; je doelgroep vertelt je dan letterlijk wat ze belangrijk vinden, en waarom ze je prijs zouden moeten winnen aka nodig hebben. 

Daarnaast kun je nog op een aantal statistieken letten zoals;

  • hoeveel deelnemers
  • hoeveel nieuwe volgers je erbij hebt gekregen
  • hoeveel reacties
  • hoeveel likes
  • totale bereik
  • grootste fan: welke deelnemer was er het actiefst met het delen of reageren van/op je winactie.
  • bezoekers op je landingspagina en hoeveel klikte er door?

Hoe wordt de winnaar gekozen?

Als de winactie voorbij is, moet er een winnaar gekozen worden! Maak er een echt (online) feestje van met het bekendmaken van je winnaar en natuurlijk het bedanken van je deelnemers. Zoals ik al eerder schreef is het belangrijk dat je zo transparant mogelijk bent over de winactie. Dus ook, over hoe de winnaar gekozen wordt. Bedenk van te voren hoe je dit wilt aanpakken. Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Mijn persoonlijke favoriet is mensen vragen waarom ze de prijs willen winnen. Zeker als je een shoot weggeeft vind ik dat een persoonlijke touch. Het is super fijn om de motivatie van de deelnemers te lezen, en iemand te kiezen die je het ‘t meeste gunt! 

  • Je kunt alle namen van de deelnemers opschrijven op een briefje, in een kom doen en zo een winnaar ‘trekken’. Sommige mensen laten dit hun kind doen. Of zelfs hun hond! Haha

  • Daarnaast kun je gebruik maken van een online name-picker. Dat is een tool die je kunt gebruiken om de winnaar te kiezen. Je geeft alle namen op en de tool kiest uit alle namen een random winnaar uit. Dit kun je dan filmen en ook weer op je social media kanalen posten

  • Je kunt natuurlijk ook een jury aanstellen, een groepje (experts) die een gepaste winnaar aanwijst.

Ready? Go!

Als je al deze stappen doorlopen hebt hoop ik dat je winactie een groot succes wordt en/of is geweest! Vergeet vooral niet om er veel plezier aan te hebben! Succes!

Vond je deze blog interessant? Deel deze dan op je social media.

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Lees ook
Hee fotograaf!

Hi, ik ben Vera, freelance fotograaf en ondernemer. Op deze blog schrijf ik over het leven als (startende) freelance fotograaf. Boordevol praktische fotografie tips! Hiermee hoop ik mensen zoals jij te inspireren om de stap te nemen om ook hun droom achterna te gaan.

Explore, create, inspire!

Join the club!
Let's connect!