Leven als Fotograaf

Maatschappelijk verantwoord ondernemen als fotograaf

inhoud

Nu mijn eerste jaar als startende freelance fotograaf voorbij is, wordt het toch wel eens tijd voor een leveltje up. Ik schreef al eerder over een fijne werkplek buitenshuis, maar ik zou ook graag wat bewuster willen ondernemen. Want wat is eigenlijk mijn ecologische footprint en welke impact hebben mijn foto’s en/of de producten/bedrijven die ik fotografeer? In deze blog zoek ik uit hoe je als fotograaf maatschappelijk verantwoord kan ondernemen. Zo werken we met z’n alle aan een mooiere en schonere wereld. Lees snel verder!

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), je hebt er vast wel eens wat over gelezen of gehoord, maar wat betekent het eigenlijk? Waarschijnlijk denk je gelijk aan het klimaat en je ecologische footprint. Maar met MVO kan je ook denken aan arbeidsomstandigheden, armoede, vergrijzing etc. Het gaat er uiteindelijk om dat bedrijven verantwoordelijkheid dragen voor de maatschappij door rekening te houden met klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit (Bron: MVO Nederland).

Waarom zou je maatschappelijk verantwoord willen ondernemen?

Als het over maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat dan denk ik dat de vraag niet moet zijn waarom je dat zou willen doen, maar hoe. De vraag naar de ethische normen zijn belangrijk geworden voor klanten. Het is toch wel meer dan de norm geworden en toch is het nog iets waar veel bedrijven steken laten liggen. Het is dus voor jou als fotograaf of creatief een goede manier om je te kunnen onderscheiden van de rest.

Voordelen maatschappelijk verantwoord ondernemen

De belangrijkste reden en het grootste voordeel van duurzaam ondernemen is natuurlijk dat het beter is voor de planeet. Er bestaat maar één aardbol en we leven er allemaal op. Hoe fijn is het, als het ook nog eens een hele gezonde en fijne leefomgeving is en blijft. Maar ik denk dat ik je dat niet hoef uit te leggen, anders zou je deze blog niet lezen. 

Daarbij zorgt maatschappelijk ondernemen ook nog eens voor betere klantrelaties. Als jij een duidelijk standpunt in neemt over een onderwerp, dan komt een stukje persoonlijkheid naar voren. De beweegredenen waarom jij doet wat je doet, en wat je belangrijk vind. Als mensen zich in jouw standpunten kunnen vinden dan zullen ze je onthouden en makkelijker aan jou verbinden. De betrokkenheid van je (aanstaande) klanten zal dus vergroten. Win win dus!

Ook zorgt MVO dat je innovatief blijft ondernemen. Het zet je aan het denken over hoe je nu dingen aanpakt en hoe je bepaalde processen anders en duurzamer zou kunnen laten verlopen. Niet alleen duurzamer voor het milieu maar ook duurzaam op lange termijn voor je bedrijf.

Nadelen maatschappelijk verantwoord ondernemen

Een groot nadeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen kan zijn dat het meer geld kost om duurzame processen te implementeren. Het kan toch een flinke investering zijn, al hoeft dat niet altijd in geld te zijn natuurlijk. Je kunt bijvoorbeeld ook een camera of lens tweedehands aanschaffen, dat kost misschien wat tijd met het zoeken op marktplaats, maar het draagt wel bij aan een betere circulairiteit én bespaard je ook nog in kosten. 

Het kan soms ook tricky zijn om je als MVO te profileren. Het internet kan hard zijn waardoor sommige bedrijven onderuit worden gehaald door hypocrisie of greenwashing. Toch denk ik dat als je zo transparant mogelijk bent over de mate waarin jij duurzaam onderneemt, en je ook eerlijk bent over de punten waar nog verbetering liggen, dat het wel goed moet komen. Het zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om er niet aan te beginnen.

Lees ook: Zo creëer je jouw eigen werkwijze als fotograaf

Maar hoe onderneem je maatschappelijk verantwoord als fotograaf?

Nu we de voor en nadelen weten van MVO, willen we natuurlijk weten hoe je dat dan toepast als fotograaf? Waar begin je in?

Tip 1:  Begin klein

Verduurzaming begint bij bewustwording. Er zijn vast nog een hoop dingen die je (onbewust) niet doet maar wel kan verbeteren. Kijk eens naar hoe duurzaam je nu al leeft. Print je veel? Scheid je je afval? (Ik zelf niet, en niet omdat ik het niet wil, maar omdat gemeente Rotterdam een andere afvalsorteer proces heeft). Kan je ook tweedehands kopen? Rijdt je veel met de auto? Als fotograaf is het antwoord hierop waarschijnlijk ja (veel apparatuur), maar kijk eens naar waar je wel met het ov naar toe zou kunnen, of kan je die meeting ook online doen?

Tip 2: Stel vragen

Bewustwording is niet alleen goed voor jezelf maar ook bij je klanten. Praat met je klanten over hoe duurzaam hun producten zijn en vraag naar hoe ethische hun producten worden geproduceerd.

Tip 3: Gebruik duurzame materialen en recycle

Ook kun je zelf kijken naar je inkopen. Waar komt je apparatuur vandaan? Kan je lokaal kopen? Is die draagtas voor die lamp echt nodig, of kan je de verpakking hergebruiken als beschermhoes? Heb je zelf niet nog een oude tas liggen ervoor? Of als het echt niet anders kan, kun je het tweedehands kopen? Is de lamp zelf LED verlichting? En als je een studio hebt, kun je natuurlijk gewone kopjes gebruiken in plaats van papieren (dat overigens van plastic is gemaakt) koffiebekertjes. Ook kun je snacks aanbieden die niet verpakt zijn in plastic. Noem het maar op, je wordt er vanzelf creatief in!

Tip 4: Communiceer je duurzame keuzes

Wees niet bang om een standpunt in te nemen en communiceer je duurzame keuzes. Het draagt bij aan de bewustwording, maar is ook een stok achter de deur voor jezelf 😉 Plus, zoals ik al eerder schreef kan het een manier zijn om je te onderscheiden als fotograaf. Daarbij geloof ik ook in de wet van aantrekkingskracht. En als je iets maar vaak genoeg communiceert, dan trek je vanzelf ook leuke duurzame klanten aan!

Bij het communiceren is het belangrijk dat je zo transparant mogelijk bent in je keuzes en wat je wel en niet doet. Zo voorkom je misverstanden of scheve blikken. 

Tip 5: Steun maatschappelijke initiatieven

En als laatste tip om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, of in ieder geval een steentje bij te dragen, kun je maatschappelijke initiatieven ondersteunen. Als startende fotograaf heb je misschien nog niet zoveel budget, maar je kunt je diensten wel aanbieden op vrijwillige basis. Ook kun je bijvoorbeeld een percentage van je winst doneren aan goede doelen zoals Plant a Tree

Vond je deze blog interessant? Deel deze dan op je social media.

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Lees ook
Hee fotograaf!

Hi, ik ben Vera, freelance fotograaf en ondernemer. Op deze blog schrijf ik over het leven als (startende) freelance fotograaf. Boordevol praktische fotografie tips! Hiermee hoop ik mensen zoals jij te inspireren om de stap te nemen om ook hun droom achterna te gaan.

Explore, create, inspire!

Join the club!
Let's connect!