Leven als Fotograaf

Werken als Fotograaf | Essentiële lessen
Foto ter illustratie. © Vera Yve Fotografie

Werken als fotograaf | mijn essentiële lessen deel 2

inhoud

What a ride! Bij het werken als fotograaf komt er veel op je af. Zowel op fotografisch vlak als met het ondernemerschap. Zelf ben ik ook tegen de nodige fouten, onzekerheden en dilemma’s aangelopen. Je moet soms keuzes maken waar je nog nooit eerder over hebt nagedacht. In deze deel 2 van de blog deel ik met jou de lessen die ik de eerste 6 maanden als fotograaf heb geleerd.

Heb je deel 1 nog niet gelezen? Lees hier starten als fotograaf | mijn essentiële lessen deel 1.

Les 5. Vertrouw op jezelf en handel daar naar

Tijdens het werken als fotograaf kom je klanten tegen die denken het veel beter te kunnen dan jij. Ik heb dat zelf ook gehad en je kan er onzeker door worden. Een voorbeeld uit de praktijk: voor een bedrijfsshoot had ik contact met een medewerker die zelf hobbyfotograaf is. Super leuk natuurlijk want dan heb je al gelijk een leuk ontwerp om over te praten. Hij vertelde over zijn camera’s, de technieken die hij toepaste et cetera.

Ook bespraken we wat er gedaan moest worden voor de bedrijfsshoot, wat er geregeld moest worden en wat eventueel mooie locaties zouden zijn voor de portretten. Deze man was erg behulpzaam en meedenkend wat erg fijn was voor de voorbereiding. Maar! Ook tijdens de shoot nam hij flink het voortouw en stuurde hij aan op locaties waarvan hij dacht dat ze mooi zouden zijn. Echter in de praktijk vond ik het maar moeilijke donkere hoekjes.

Eigen ideeën

Toch durfde ik niet goed mijn eigen ideeën en visie er doorheen te drukken. In plaats daarvan werd ik er onzeker van en twijfelde of ze de foto’s wel mooi zouden vinden als ik niet zou doen waar hij op stuurde. Klant is immers koning.

Het gevolg? Tijdens het bewerken baalde ik dat ik niet meer naar mijzelf geluisterd had en tóch voor die portretten naar een buitenlocatie was gegaan. Nu moest ik nog iets moois zien te maken van die donkere portretten…

Ik zou je dus willen meegeven dat je tijdens het werken als fotograaf je niet moet laten beïnvloeden door mensen die het beter te lijken te weten dan jij. Jij bent niet voor niets voor jouw expertise gevraagd door de klant. Als jij een mooie locaties hebt gezien, of een bepaalde techniek wilt toepassen, ga daar dan ook voor! Neem zelf het initiatief! Twijfelt de klant? Dan kan je altijd nog voorstellen dat je het even wilt uitproberen en wilt laten zien, als ze het dan nog steeds niet mooi vinden kan je altijd nog iets anders doen.

Luister/kijk je liever? In een nieuwe podcast bespreek ik de lessen die ik heb geleerd als startende fotograaf

Les 6. Zorg dat je spullen op orde zijn. 

Ook deze les heb ik op de ‘harde’ manier moeten leren tijdens het werken als fotograaf. Zelf beschik ik over 2 lampen, maar voor een studioshoot kwam ik er toch nog eentje te kort. De klant gaf aan dat er lampen in de gehuurde studio aanwezig zouden zijn die ik kon gebruiken. Dus daar rekende ik op. Helaas hoorde ik de avond voor de shoot dat die lampen toch niet beschikbaar zouden zijn. Wel had de klant nog een eigen studio lamp die ik zou kunnen gebruiken. ‘Top!’ Dacht ik, ‘dan is dat toch nog opgelost.’

Maar ik had helemaal niet nagevraagd wat voor studio lamp dat dan zou zijn (dom!). Eenmaal op de locatie bleek het geel licht in plaats van wit, wat dus absoluut niet matchte met mijn eigen witte studio lampen. Uiteindelijk is het goed gekomen met de foto’s, maar ik leer hier wel een les uit:

Wees niet afhankelijk van de spullen van een ander. Zorg dat je spullen voor de shoot op orde zijn. Huur spullen als je wat mist (dat kan je natuurlijk door rekenen naar de klant) en als je iets kan lenen, vraag goed na welke materiaal er aanwezig is. Jij bent de fotograaf en dus de eindverantwoordelijke om werk van goede kwaliteit af te leveren. 

Les 7. Spreek reële deadlines af

Jaaa… de deadlines! Klanten willen altijd zo snel mogelijk hun foto’s hebben. En dat is natuurlijk logisch: ze zijn benieuwd, willen hun mooie nieuwe foto’s natuurlijk gelijk zien en gebruiken om hun nieuwe website te lanceren! En jij, als fotograaf, hebt hetzelfde: je bent enthousiast, je wilt aan de verwachtingen van de klant voldoen, en natuurlijk de opdracht afronden. Dus je spreekt een deadline af wanneer je de foto’s zal opleveren. Tijdens de nabewerking kom je er echter achter dat het echt een onmogelijke deadline is! Eentje die veel te kort dag is en waarvoor je waarschijnlijk wel nachturen moet maken. Help!

Ja, deze fout heb ik zelf ook veel te veel gemaakt, helaas… zeker in het begin is het lastig om in te schatten hoeveel werk een bepaalde opdracht gaat kosten, daarom is het goed om jezelf een tijdsbuffer te geven. Je weet ook nooit wat er nog tussen kan komen.

Lees hier meer over “Online foto’s leveren aan je klanten

Vuistregel

Mijn vuistregel die ik nu aanhoudt: ik tel 3 werkdagen boven op de dagen die ik denk nodig te hebben voor de nabewerking. Ook afhankelijk van mijn planning natuurlijk. Vaak spreek ik ook in weken tegen mijn klanten. ‘Binnen 2 weken kun je de foto’s verwachten’. Dan zit je ook nooit vast aan een bepaalde dag. Mocht er dan wat tussen komen dan heb je ook daar nog speling in.

Wat mij ook vaak is overkomen tijdens het werken als fotograaf is dat een klant een harde deadline noemt voor bijvoorbeeld de lancering van zijn/haar nieuwe website of product. Dus ik mij een slag in de rondte werk om die deadline te halen, en ze vervolgens pas veeeeeeel later die website/product lanceren. Ja, dat is zuur… ik probeer daar ook niet meer zoveel in mee te gaan (dat kostte mij vele grijze haren hahah). Als ze echt zo’n harde deadline voor de foto’s, moesten ze maar eerder een fotograaf inschakelen (soms wel makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk).

Les 8. Werk aan goede afspraken 

Ohja, ook zo’n eentje! Klanten die steeds om meer en meer vragen. Je hebt de afspraken gemaakt, de voorbereiding is af en op de dag van de shoot vragen ze je of je toch nog even dit kan fotograferen, of toch nog even dat. Ook nadat de shoot is geweest vragen ze je nog om bepaald beeldmateriaal aan te leveren, anders dan je had afgesproken. In principe hoeft dat niet erg te zijn, dat hoort bij het werken als fotograaf en doe ik dat natuurlijk met plezier. Maar het wordt al lastiger als je een projectprijs hebt afgesproken. 

Zelf werk ik veel met projectprijzen, zo weten beide partijen waar ze aan toe zijn wat betreft het budget en wat ze er voor krijgen. Toch vind ik het dan lastig als klanten meer vragen om dan ook de prijs aan te passen, of om nog wat extra erop te rekenen. Hier heb ik mijzelf ook een paar keer mee in de vingers gesneden helaas… Maar daar leer je van en jij nu hopelijk ook! 

Hoe pak je dit aan?

Hoe ik dit nu aan pak is door een project prijs af te spreken en in de offerte ook een ‘meerwerk’ prijs te vermelden. Mocht er dan toch meerwerk bij komen dan heb je iets om op terug te vallen.

Les 9. Werken aan je online zichtbaarheid als fotograaf

Vele van ons fotografen zullen regelmatig personal branding shoots fotograferen. Waardevolle fotoshoots waarbij je met ondernemers op pad gaat om mooie portretten te schieten en het gezicht achter de onderneming laat zien. Ja, we weten hoe belangrijk mooie foto’s van jezelf kunnen zijn voor je bedrijf, en leggen dit dan ook graag uit aan onze klanten! Toch vergeten we heel vaak om dit zelf ook toe te passen! Ik wel in ieder geval. Oeps!

De laatste les van deze blog is dan ook dat het óók als fotograaf belangrijk is om aan je online zichtbaarheid te werken. Een fotoshoot is iets persoonlijks. Je moet je goed voelen bij een fotograaf en door jezelf al online te laten zien op social media kan je dat vertrouwen al meegeven aan je klanten. Laat het gezicht achter je onderneming zien, niet alleen je prachtige foto’s!

Lees ook: Online zichtbaarheid als fotograaf | Tips van Het Fotolab

Tot slot

Ik hoop heel erg dat je wat aan deze lessen hebt gehad! En ik wens je heel veel succes met je fotografie onderneming! En nu ben ik ook heel benieuwd? Wat zijn de lessen die jij hebt geleerd en hier nog niet bij staan?

Plaats een reactie

Vond je deze blog interessant? Deel deze dan op je social media.

Share on pinterest
Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Lees ook
Hee fotograaf!

Hi, ik ben Vera, freelance fotograaf en ondernemer. Op deze blog schrijf ik over het leven als (startende) freelance fotograaf. Boordevol praktische fotografie tips! Hiermee hoop ik mensen zoals jij te inspireren om de stap te nemen om ook hun droom achterna te gaan.

Explore, create, inspire!

Join the club!
Let's connect!