Instagram, you hate it or love it, ik heb er in ieder geval een haat-liefde verhouding mee. Het kan een prachtige tool zijn om in contact te komen en/of contact te onderhouden met jouw klanten. Het kan ook ontzettend verslavend, tijdrovend en lastig bij te houden zijn. Als je bij die laatste groep hoort, maar toch af en toe wat wil posten, kan het inplannen van Instagram posts een uitkomst bieden. Nu zijn er verschillende externe tools om dat te doen, zoals Hootsuit en Later, maar wist je dat je ook heel goed instagram posts kan inplannen via de Meta creator studio, of in het Nederlands; Studio voor Makers? In deze blog leg ik je uit hoe je dan kan doen.
UPDATE: Er is nu zelfs een mogelijkheid om in de app van Instagram zelf berichten in te plannen, hoe je dat doet? Dat lees je hier.
Wat is Studio voor Makers / Meta Creator Studio?
Toen Meta nog Facebook heette, hebben ze een speciale online omgeving gemaakt waar je alle berichten van je social media in kan beheren. Super handig! Want je kan ook nog eens verschillende formats inplannen, namelijk;
- Instagram / Facebook posts inplannen
- Carousels inplannen
- Reels maken in Meta Creator Studio
- Verhaal/Story inplannen
- Live gaan via Meta Creator Studio
Naast het inplannen van Instagram posts kan je in Studio voor Makers ook nog eens de statistieken lezen van hoe goed je berichten het doen. Eerlijk gezegd kijk ik hier zelf bijna nooit naar, maar dit kan bijvoorbeeld wel handig zijn als je bepaalde campagnes/advertenties wilt draaien en daar de resultaten van wilt zien.
Hoe gebruik je Studio voor Makers / Meta Creator Studio?
Note: Om berichten te kunnen inplannen via Studio voor Makers moet je allereerst een bedrijfsaccount hebben die gekoppeld is aan een (zakelijke) facebook pagina.
- Ga naar Meta Creator Studio en log in met je facebook/Instagram account. Je komt hierbij terecht op de startpagina (dashboard).

2. Bovenin zie je een grote blauwe knop met ‘bericht maken’, daarnaast een knop met ‘Reel maken’ en ‘Meer’. Klik op Bericht Maken om een post of video in te plannen. De andere knoppen spreken voor zich.

3. Als je op Bericht Maken hebt geklikt kom je in een nieuw venster terrecht.
Bij ‘plaatsen in’ kan je kiezen of je het bericht wilt plannen voor alleen Instagram, Facebook of beide.
Bij Media kan je een foto of carrousel uploaden, je kunt ook een video upladen.
Schrijf bij Berichtdetails de caption die je onder je instagram posts wil zetten.
Een leuke toevoeging is dat je aan de rechterkant een voorbeeld ziet hoe het bericht eruit zal zien wanneer je het gepost hebt!
Bij Planningsopties kan je kiezen voor Nu Publiceren of het bericht inplannen.

En voila! Je hebt je eerste Instagram post via Studio voor Makers ingepland! Wil je vervolgens een overzicht zien van je planning? Klik dan op ‘Planner’ in het menu aan de linkerkant, daar vind je een week of maandoverzicht van de posts die je hebt ingepland! Succes!

Meta Business Suite of Facebook Creator Studio?
Zoals je misschien al weet is de naam van het bedrijf Facebook, die ook Instagram en Whatsapp beheerd) onlangs veranderd naar Meta. In eerste instantie heette de online omgeving om berichten te beheren: Facebook Creator Studio en in het Nederlands dus Studio voor Makers, op het moment van schrijven gebruiken ze overal de term Meta Business Suite. Wie weet of dat in de toekomst weer gaat veranderen 😉 anyhow, hoe je het ook noemt, het blijft een handige tool voor het inplannen van Instagram posts.