Herken je dat? Als ondernemer ben je veel aan het werk en hebt altijd wel wat te doen. Maar toch voelt het soms alsof je maar wat aan het aanmodderen bent. Ideeën die je hebt blijven bij ideeën en komen niet van de grond. Je bedrijf blijft op hetzelfde niveau hangen en wil niet groeien.
Een van de redenen waarom je bedrijf niet wil groeien kan zijn omdat je voornamelijk in je bedrijf werkt en niet aan je bedrijf. Wat het verschil is en waarom het belangrijk is dat je aan je bedrijf werkt? Dat lees je in deze blog.
Wat is aan je bedrijf werken?
Als ondernemer is het belangrijk dat je aan je bedrijf werkt. Natuurlijk moet je ook in je bedrijf werken, er moet namelijk wel geld binnen komen. In je bedrijf werken doe je door opdrachten aan te nemen, klanten te helpen, je administratie weg te werken. Kortom je bent uitvoerend. Je voert de dienst uit die je aanbied. Het zijn vaak declarabele uren.
Werken aan je bedrijf zijn geen declarabele uren, maar kunnen je op lange termijn wel verder helpen. Je hebt minder een uitvoerende functie, maar meer een strategische. Je werkt aan je bedrijfsvisie of hoe je sommige processen soepeler kan laten verlopen. Dat brengt ons bij de eerst reden waarom het net zo belangrijk is om aan je bedrijf te werken als erin.
Luister je liever? In een nieuwe podcast bespreek ik waarom aan je bedrijf werken net zo belangrijk is als erin.
Werken aan je bedrijfsvisie
Als je, net zoals ik, bent begonnen met ondernemen vanuit je passie voor fotograferen (of een andere passie) dan zul je misschien nog niet veel nagedacht hebben over een bedrijfsvisie. Toch is het goed om hierover na te denken. Wat is de koers die je wilt gaan varen? Wat zijn je dromen? Hoeveel wil je verdienen, hoe kom je aan opdrachten en wat voor opdrachten wil je gaan doen?
Plan een paar uur per week in om aan je bedrijfsvisie te werken en te kijken of je nog op koers ligt. Hoe meer opdrachten je hebt, ervaring op doet en verder komt, des te duidelijker je doelen ook voor je zullen worden. Het helpt je makkelijker keuzes te maken. Keuzes die ergens op gebaseerd zijn. Maar dan moet je dus wel tijd vrij maken om die doelen op te schrijven, zodat je een plan van aanpak kan maken, en je bedrijf kan laten groeien.
Laat je bedrijf voor je werken
Door aan je bedrijf te werken in plaats van erin zorg je er dus voor dat je op koers blijft. Je maakt een plan van aanpak voor je doelen en creëert overzicht. Dat overzicht is belangrijk. Als je lange tijd in je bedrijf werkt, door bijvoorbeeld een drukke periode met veel opdrachten, ben je op een gegeven moment alleen maar achter de feiten aan het aanlopen. Je bent dingen aan het afwerken, en verliest de controle over je bedrijf. Je wilt dat je bedrijf voor jou werkt en niet andersom.
Maak een stappenplan voor je bedrijf
Je bedrijf voor je laten werken doe je door te kijken of sommige processen sneller, efficiënter en soepeler kunnen. Maak voor jezelf een stappenplan. Als er dit gebeurt, dan doe ik dat. Een klant doorloopt vaak hetzelfde pad. In de marketing noemen ze dat de customer journey, maar deze kun je ook inzetten voor het versoepelen van je eigen proces.
Teken de customer journey van jouw klant uit en schrijf bij elke stap wat er gedaan moet worden. Bijvoorbeeld als een klant laat weten dat hij of zij interesse heeft in een fotoshoot dan wil ik vaak eerst erachter komen of we een match zijn. Ik plan een vrijblijvende call in om de klant een aantal vragen te stellen en zo meer te weten te komen over zijn of haar bedrijf. Om dit sneller te laten verlopen kun je van tevoren een vragenformulier opsturen en later via een call aanvullende informatie vragen.
Automatiseren van processen in bedrijf
Ga na of er dingen zijn die je kan automatiseren. Zo heb ik voor de minishoots op mijn website een boekingssysteem geïnstalleerd. Ik zet bepaalde dagen in mijn agenda vrij en klanten kunnen direct zien of de datum en tijd van hun wens beschikbaar is. Zo hoef ik niet eindeloos mailtjes af te gaan met aanmeldingen om een planning te maken. En voorkom je dat er dubbel geboekt wordt.
Meer lezen over het bookings systeem en het organiseren van een minishoot? Lees deze blog: Een minishoot organiseren! | Step by step guide
Virtuele Assistent die meehelpt aan je bedrijf
Ook kun je kijken of er dingen zijn die per se door jou moeten gebeuren of die je ook eventueel kan uitbesteden aan een VA. VA staat voor virtuele assistent. Via social media zie ik de vraag naar virtuele assistent steeds groter worden. Ook zie ik steeds meer VA’s die hun diensten online aanbieden. Zij kunnen je helpen (op afstand) met verschillende werkzaamheden. Bijvoorbeeld met het bijhouden van je website, je mail, je administratie et cetera. Bepaal zelf of het iets voor je is.
Afstand nemen van je bedrijf creëert creatieve oplossingen
Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd tijdens mijn studie op de kunstacademie is dat je soms even afstand moet nemen van je project (in dit geval je bedrijf), om vervolgens weer voorruit te kunnen. Soms zit je zo dicht op een situatie dat je er niet meer uit komt. Je blijft in dezelfde cirkel hangen en komt niet verder. Juist door even een stap terug te nemen en tijd te plannen om aan je bedrijf te werken, creëer je die helikopter view die je nodig hebt voor creatieve oplossingen.
Rust creëren in je bedrijf
Afstand nemen van je bedrijf en overzicht bewaren creëert ook meer rust. Dit is niet alleen belangrijk voor je gezondheid (denk aan al die burn-outs), maar zult ook veel beter en efficiënter gaan presteren. Je maakt immers ruimte en energie vrij voor nieuwe ideeën.
Conclusie
Maak eens per week tijd vrij om aan je bedrijf te werken in plaats van erin. Creëer die helikopter overview en kijk waar je tijd kan winnen door dingen uit te besteden of te automatiseren. Denk na over wat je dromen zijn, en welke stappen je dichter bij die dromen brengt. Dan worden keuzes ook makkelijker om te maken. Kortom; wees de architect van je bedrijf.
Explore, create, inspire! Vergeet je mindset niet!