“Ahh het is alweer februari en de opdrachten zijn nog schaars en mijn geldkistje loopt vrijwel leeg!” Dat waren mijn gedachten aan het begin van deze maand en dat voelde op z’n zachts gezegd niet fijn. Sterker nog, ik had flinke geld stress en ik voelde me ook behoorlijk stom.
Hoezo stom? Nou, in plaats van geld te besparen had ik het afgelopen maand juist uitgegeven. Of beter gezegd, geïnvesteerd in m’n bedrijf. Natuurlijk met de hoop dat het uiteindelijk wat zou opleveren, maar nu ik m’n spaarrekening steeds leger zag worden kreeg ik het toch wel aardig benauwd en voelde dat investeren vooral als een dom overhaast risico.
Ergens wist ik wel dat ik geduld moest hebben en ik had ook wel vertrouwen dat het dit jaar goed zou komen met opdrachten. Ik had immers mijn eerst jaar in 2021 (inclusief lockdowns) ook overleefd, dus mijn tweede jaar als zzp’er moet minimaal een even groot succes worden! Maar waar zijn de opdrachten dan?
Dit is wat er gebeurde:
Vacatures
Elke dag stuurde ik wel een paar mails uit naar bedrijven waar ik misschien wel wat voor kan betekenen qua fotografie. Ook keek ik elke dag naar vacatures. Sommige waren op freelance basis waar toch echt wel mijn voorkeur naar uit zou gaan. Maar naarmate de dagen verstreken keek ik ook steeds meer naar vacatures in loondienst.
Er kwam een vacature voorbij van een fotostudio wat me wel aansprak. Twee collega fotografen werken er ook en daarbij kon ik ook weer meer studio ervaring op doen. Win win dus! Ik solliciteerde en werd aangenomen! Dus sinds deze maand werk ik er 2 dagen in de week. Toch een soort vastigheid wat me aan de ene kant erg benauwd (je eigen tijd indelen went heel snel), aan de andere kant wel een soort basis en geen geld stress meer.
3 dagen bij een co-working space.
Ondertussen startte ik ook met werken bij co-working space Hashtag Workmode voor 3 dagen in de week. Voor mij een super fijne manier om weer even onder de mensen te komen en wat een inspirerende ondernemers werken daar! Zeker een leuke groep vrouwen waar ik veel van kan leren. Daarnaast organiseren ze ook regelmatig borrels en workshops!
Ook heb ik er een collega fotograaf leren kennen. Misschien ken je haar al wel? Branding fotograaf Sophie Oelrich. Binnenkort mag ik haar interviewen voor een blog.
Shootdag organiseren
Een van de investeringen van deze maand was dus de werkplek bij Workmode, de andere was het huren van een locatie voor een shootdag! Ik dacht; als klanten niet naar mij komen, dan moet ik misschien zelf wel wat organiseren. Vorig jaar had ik al een minishoot georganiseerd op een buitenlocatie. Wat als dit dan een upgrade zou zijn op een toffe binnen locatie?
Dus ik struinde instagram af op zoek naar toffe locaties en kwam uiteindelijk bij Daglichtstudio Spees uit. Ik maakte een afspraak voor een kleine rondleiding bij eigenaar Kelly en eind van februari boekte ik de locatie.
Ahh.. Ik vind dit wel mega spannend, want de locatie was niet goedkoop! En wat als ik geen boekingen krijg?! Maar soms moet je een risico nemen… en we gaan het zien! In maart een update hierover.
Lees ook: Hoe organiseer je een succesvolle branding shootdag als fotograaf?
Hoe ging het met adverteren?
In januari vertelde ik dat ik was begonnen met adverteren op Google. Mijn vriend Oran (die marketeer is en ook meehelpt met deze blog) heeft me geholpen met het instellen van de advertenties. Of eigenlijk hij heeft ze ingesteld en ik zat erbij ;P
Anyhow, we hadden een pagina op mijn website geoptimaliseerd over productfotografie waar we vervolgens de advertenties op zouden draaien. Ik had een budget van €100 in totaal ingesteld voor 2 weken.
In januari zelf leek daar helemaal niets uit te komen en daar baalde ik natuurlijk van. Het voelde als weggegooid geld, en ik had al zo weinig op dat moment. Wel waren er een behoorlijk aantal kliks (doei budget) en was de views op de pagina ook flink gestegen.
Maar halverwege februari, toen de advertenties waren afgelopen, kreeg ik mijn eerste offerte aanvraag binnen! En toen nog één, en nog één! Geen idee of ze ook daadwerkelijk door de advertenties mij gevonden hebben, want in de periode ben ik ook weer actiever geworden op instagram. (Dat zou ik misschien nog eens moeten uitzoeken).
Maar als ik er toch een theorie over moet uitspreken dan zal ik zeggen dat webshops klikken, je site bekijken en dan nog even nadenken over of het wat voor hun is of niet.. Vervolgens komen ze op een later moment terug.
Als dat zo het geval is, dan was het een geslaagde campagne!
Wat heb ik ervan geleerd en wat kan jij er van leren?
Ik zou zeggen, zorg dat je een buffer hebt en wees voorbereid op mindere maanden. Nu had ik natuurlijk ook geen goed vergelijkingsmateriaal van eerdere jaren, én was het ook nog eens lockdown (winkels en horeca dicht). Daarbij, moet je wel weten dat het altijd goed komt. Je vind altijd wel weer een baantje of werk om wat extra centjes te verdienen. Als je in het nauw gedreven wordt dan ben je creatief genoeg om manieren te zoeken om het te kunnen oplossen. Wees ook niet bang om hulp te vragen aan anderen.
Heb vertrouwen en blijf vertrouwen hebben in je kunnen. Want, om eerlijk te zijn, ben ik ook behoorlijk onnodig aan mezelf gaan twijfelen.
Maart ziet er weer rooskleurig uit met alweer wat leuke shoots op de planning! Ik heb er zin in!
Ik ben wel heel benieuwd, hoe gaat het met jouw opdrachten? Heb je ook een rustige start of ben je alweer gelijk op volle toeren aan het draaien? Let me know via Instagram @levenalsfotograaf.